spot_img

Baru Umur 11 Tahun, Tapi Dah Berhmpas PuIas Jaga Adik-beradik. Ini Kemana Ayah Dan Ibu Pergi

- Advertisement -

Masih ingat lagi tak kita di masa kecil, sewaktu baru berusia 11 tahun? Pada masa itu, kebanyakan daripada kita sedang sibuk belajar dan kalau ada masa lapang, mesti pergi bermain dengan kwan-kwan kan.

Tapi zaman muda yang gembira ini tidak dilalui oleh kanak-kanak perempuan bernama, Nurul Farisha Mohd Ridzuan, 11, yang terpksa menggaIas tnggungjawab ibu bapa dalam menjaga adik-adiknya, lapor Sinar Harian.

Semuanya berlaku selepas ayah dan ibunya dipnjarakan kerana kesal4han pengambilan d4dah lalu dia dan abangnya, Muhammad Faris, 12, terpksa mengambil alih tugas menjaga keluarga.

- Advertisement -

Apa yang menarik mengenai Farisha ni, dia kelihatan serba-serbi cekap dan langsung tidak pernah mengeIuh dalam menjaga tiga adik di bawahnya iaitu, Muhammad Faisal, 6, Muhammad Fakhrul Rizal, 3, dan Muhammad Faiz Farhan,1.

Sambil mengh4yun buaian adik bongsu, matanya juga tak Iekang memerhati gelagat adik yang lagi dua orang bermain.

- Advertisement -

Bukan itu saja, Farisha jugalah yang menyediakan makanan buat abang dan adik-adik dengan menggunakan dapur kayu kerana tak ada kemudahan dapur gas. Allahu…

Dan semasa memasak juga, dia kena mendvkung adiknya yang bongsu untuk elakkan budak tersebut menangls.

Tinggal bersama datuk nenek, tapi terpaksa buat kerja rumah sebab…

- Advertisement -

Menurut Farisha, mereka tidak tinggal bersendirian tetapi tinggal bersama datuk dan nenek yang sudah tua dan uzur.

Ketika neneknya keluar menjual minyak urut dari rumah ke rumah dari jam 9 pagi hingga 6 petang, Farisha lah yang akan menguruskan haI dalam rumah.

Di rumah ini kami tinggal bersama datuk dan nenek.

“Tetapi datuk (Fauzi Ismail, 63) sakit asma kr0nik dan sentiasa tidak sihat, manakala nenek pula (Wan Hasiah Wan Aziz, 56) keluar bekerja bagi menyara kami sekeluarga,” katanya yang tinggal di Kampung Binjal Pulau, Kubang Terap, Pasir Mas.

Tambahnya lagi, setiap hari dia akan memasak nasi, menggoreng ikan dan kadang-kadang masak mi segera untuk abang dan adik-adiknya.

Disebabkan tiada wang, dia terpaksa memberikan adik bongsunya minum susu pekat manis untuk gantikan susu tepung.

Mereka juga kini sudah tidak bersekolah selama dua tahun kerana sebelum ini menetap di Seremban, Negeri Sembilan sebelum berpindah ke Kelantan.

“Kali terakhir kami bersekolah semasa di Seremban, saya tidak pandai menulis dan membaca tetapi abang (Muhammad Faris) boleh.

“Kami sangat teringin untuk bersekolah, tapi hidup kami tidak seperti orang lain,” katanya.

Walau bagaimanapun, menerusi perkongsian pers0naliti TV, Fedtri Yahya di Facebook, anak-anak ini telah mendapat bantuan Ahli Parlimen Pasir Mas.

Beliau berharap semoga adik Farisha dan adik beradiknya yang lain akan dikurniakan ‘ibu’ yang dapat menjaga mereka sebaiknya.

Sebak admin tengok budak semuda 11 tahun tu dah galas tugas macam-macam. Semoga dipermudahkan urusan hdup adik…

Ujian di dunia ‘jalan’ kita ke syurga

Kadangkala terlintas di fikiran, kenapalah diri kita kerap kali ditimpa ujian. Habis satu perkara, datang pula ujian lain. Sebenarnya, setiap ujian itu mempunyai hikmah yang tersurat dan tersirat.

Ujian adalah jalan bagi memudahkan kita masuk ke syurga Allah kelak. Itulah mentaliti yang perlu ditanam dalam diri setiap orang beriman.

Jangan bersangka bvruk terhadap ujian kerana jika tidak diuji, bagaimana hamba yang taat mampu memperoleh pahala atas sifat sabar, syukur dan redh4?

Dalam kalangan rasul Ulul Azmi, ujian yang ditimpakan ke atas mereka bagi mengangkat darjat kerana kegigihan, kesab4ran dan keber4nian mereka menanggung pelbagai ujian yang ber4t.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang berlaku kepada orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka ditmpa kepapaan dan penyaklt serta dig0ncangkan (oleh ancaman bahaya musuh) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang beriman yang ada bersertanya: Bilakah (datangnya) pert0Iongan Allah SWT?” (Surah al-Baqarah, ayat 214)

Bagi orang beriman, setiap ujian itu mempunyai maksud yang baik di sebaliknya. Buat orang yang melakukan dosa, ujian yang mereka hadapi itu sebenarnya adalah sebahagian cara pengmpunan d0sanya.

Bagi orang beriman, ujian yang hadir dalam hidupnya itu untuk meningkatkan lagi darjatnya di sisi Allah SWT.

Hikmah ujian itu menurut golongan muqarrabin ialah Allah SWT melapangkan bagi seseorang supaya dia tidak selalu berasa kesmpitan manakala Allah menympitkan sesuatu supaya orang itu tidak terus h4nyut dalam keadaan selesa dan Allah melepaskan kedua-duanya supaya orang itu tidak bergntung kepada sesuatu selain Allah.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL