spot_img

“Saya terpaksa pakai tuala wanita, pampers” – Tiga tahun latihan, lelaki ini reda tak dapat pentauliahan

- Advertisement -

SETELAH hampir setahun disahkan bebas daripada ᴋᴀɴꜱᴇʀ limfoma hodgkin, kehidupan jejaka ini sekali lagi diuji apabila dia baru-baru ini disahkan menghidap ᴋᴀɴꜱᴇʀ ᴜꜱᴜꜱ tahap tiga.

Reda dengan ketentuan Ilahi, Mohamad Nor Imran Mat Shah bagaimanapun enggan mengaku kalah dan nekad untuk ᴍᴇʟᴀᴡᴀɴ ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛ yang dihadapinya.

Kisah mengenai Imran menjadi tular setelah dia membuat perkongsian di laman Twitter.

- Advertisement -

Bercerita lanjut kepada laporan akhbar, Imran mendedahkan dia ᴅɪᴅɪᴀɢɴᴏꜱ dengan ᴋᴀɴꜱᴇʀ buat kali kedua pada awal tahun ini.

“Saya kena ᴋᴀɴꜱᴇʀ limfoma hodgkin pada tahun 2015, waktu tu tahap dua. Setelah buat ʀᴀᴡᴀᴛᴀɴ, saya bebas ᴋᴀɴꜱᴇʀ pada awal 2018.

“Hujung Disember 2018, saya rasa ada sesuatu yang tak kena apabila mengalami ᴘᴇɴᴅᴀʀᴀʜᴀɴ sewaktu buang air besar. Masa bulan Januari tahun ni saya dapat tahu saya ada ᴋᴀɴꜱᴇʀ ᴜꜱᴜꜱ, dah tahap tiga,” ujarnya sewaktu dihubungi pada Rabu.

Imran dapat tahu ada ᴋᴀɴꜱᴇʀ ᴜꜱᴜꜱ, dah tahap tiga
- Advertisement -

Setelah bebas ᴋᴀɴꜱᴇʀ pertama, dia kini menghidap ᴋᴀɴꜱᴇʀ kedua pula yang ᴅɪᴅɪᴀɢɴᴏꜱ awal tahun lalu.

Menurut jejaka berusia 23 tahun itu, dia telah menyembunyikan tentang ᴋᴀɴꜱᴇʀ pertama daripada pengetahuan keluarganya.

Namun kali ini dia memilih untuk berterus terang kerana ᴋᴀɴꜱᴇʀ yang dihidapi sudah berada di tahap tiga.

- Advertisement -

“ᴋᴀɴꜱᴇʀ pertama, hanya beberapa rakan sahaja yang tahu. Tapi kali ni sesuatu yang besar bagi saya, jadi kena beritahu keluarga.

“Mereka memang menyokong saya, tapi ᴍᴇɴᴛᴀʟ saya memang kuat sebab masa kena pertama kali dulu saya hadapi seorang diri sahaja.

“Saya kena ᴍᴀʀᴀʜ juga sebab sembunyikan ᴋᴀɴꜱᴇʀ yang dulu, mereka anggap saya abaikan keluarga. Tapi saya sebenarnya tak nak susahkan ibu bapa,” kata Imran yang berasal dari Kuantan, Pahang.

Bercerita mengenai ᴋᴇꜱᴜʟɪᴛᴀɴ yang dihadapinya, Imran mendedahkan dia terpaksa memakai tuala wanita dan lampin pakai buang untuk mengelakkan berlakunya ᴘᴇɴᴅᴀʀᴀʜᴀɴ.

Malah dia juga ᴍᴜɴᴛᴀʜ-ᴍᴜɴᴛᴀʜ setiap hari selain disahkan pihak ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ bahawa dia perlu menjalani ʀᴀᴡᴀᴛᴀɴ ᴋᴇᴍᴏᴛᴇʀᴀᴘɪ selepas ini.

“Saya terpaksa pakai tuala wanita, kawan perempuan tolong belikan. Bila ᴅᴀʀᴀʜ terlampau banyak, saya pakai pampers pula.” MOHAMAD NOR IMRAN MAT SHAH

Bercerita lanjut tentang ᴋᴇꜱᴜʟɪᴛᴀɴɴʏᴀ, dia pada mulanya agak kurang selesa namun kini sudah terbiasa memandangkan ia dipakai untuk tujuan kebersihan termasuklah memudahkan urusan harian seperti beribadah dan sebagainya.

“Selepas ʀᴀᴡᴀᴛᴀɴ pertama, ada sesuatu berlaku yang mana pada waktu tu saya sedang berjalan dengan kawan, mereka tegur ada ᴅᴀʀᴀʜ di seluar saya. Tapi tak ꜱᴀᴋɪᴛ pun.

“Saya terpaksa pakai tuala wanita, kawan perempuan tolong belikan. Bila ᴅᴀʀᴀʜ terlampau banyak, saya pakai pampers pula.

“Agak sukar khususnya sewaktu berada di tandas awam atau nak solat di surau, orang pandang pelik tengok keluar dari tandas lelaki bawa tuala wanita.

“Setiap dua jam kena tukar, mula-mula memang tak selesa. Tapi saya dah terbiasa, nak buat macam mana. Selepas ke ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ dan diberi ᴜʙᴀᴛ, ia semakin berkurang sekarang,” ujar Imran lagi.

Dalam pada itu, ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛ yang dihidapi juga menyebabkan Imran gagal untuk menerima Pentauliahan Diraja Pegawai Muda Palapes Universiti Awam pada Ogos ini yang disertainya di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Gombak, Selangor, selepas tiga tahun menyertai latihan.

Walaupun begitu, semangat pejuang tetap ada dalam dirinya dan Imran percaya ada sesuatu yang lebih baik telah diatur untuk dirinya pada masa akan datang.

Imran percaya ada sesuatu yang lebih baik telah diatur untuk dirinya pada masa akan datang.

Kata Imran, dia menyembunyikan ᴋᴀɴꜱᴇʀ pertamanya daripada pengetahuan keluarga kerana enggan ᴍᴇᴍʙᴇʙᴀɴᴋᴀɴ mereka.

Imran kini berada di tahun keempat pengajian dalam bidang Sains Politik dan dia menyimpan hasrat untuk menjadi Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD), suatu hari nanti.

Mengulas mengenai kehidupan kampusnya, Imran berkata dia bersyukur dikelilingi rakan-rakan yang banyak membantu serta memberi sokongan buat dirinya.

Namun, dia mengaku agak ꜱᴇᴅɪʜ apabila segelintir individu bertanya soalan yang tidak ꜱᴇɴꜱɪᴛɪꜰ mengenai ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛ yang dihidapinya.

Kisah Imran menjadi ᴛᴜʟᴀʀ setelah dikongsi olehnya sendiri di laman Twitter.

“Ada juga yang tak faham, ada yang tanya ᴋᴀɴꜱᴇʀ ɴɪ ʙᴇʀᴊᴀɴɢᴋɪᴛ tak, boleh makan sekali tak?

“Ada juga yang tanya, serius ke pakai tuala wanita? Rasa apa?

“Tapi saya tak ꜱᴀʟᴀʜᴋᴀɴ mereka, mungkin mereka sekadar bertanya. Saya anggap macam angin lalu sahaja. Memang ꜱᴇᴅɪʜ tapi mungkin mereka kurang tahu,” kata Imran lagi.

Tambahnya lagi, dia turut menerima banyak sokongan daripada ɴᴇᴛɪᴢᴇɴ menerusi laman ꜱᴏꜱɪᴀʟ miliknya setelah kisah itu ᴛᴜʟᴀʀ dan menerima lebih 7,000 ulang kicau (Retweet) di laman Twitter.

Malah, ada juga individu yang sanggup menghulurkan bantuan kewangan buat dirinya.

Semoga Imran kuat dan sabar dalam menghadapi ᴅᴜɢᴀᴀɴ yang berat ini.

Warga maya memberi komen yang positif kepada Imran.

 

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL