spot_img

Datang Mengajar Setiap Minggu, Anak Murid Beri Cikgu Siput Sebagai “Gaji”

- Advertisement -

PARA pengajar ataupun dikenali dengan panggilan cikgu, antara kerjaya yang memerlukan banyak ᴘᴇɴɢᴏʀʙᴀɴᴀɴ masa dan juga tenaga. Kadang kala, masa lebih banyak dihabiskan untuk menabur bakti kepada anak-anak murid.

Pengalaman yang agak mencabar apabila seseorang guru itu, dihantar bertugas ke sekolah pendalaman. Bukanlah kerana suasana dan penduduk menjadi pertikaian, tetapi lebih kepada perasaan kasihan terhadap anak-anak yang menetap di pendalaman ini.

“Cikgu sudi ambillah siput ni”

Seorang pengajar dikenali Fazri Hassan, berkongsikan sedikit kisahnya manis yang berlaku sepanjang mengajar di salah satu kawasan pendalaman yang terletak di Sabah.

- Advertisement -

“Maaf kalau ada yg salah faham. Saya bukan guru pedalaman. Tugas hakiki saya adalah mengajar murid murid Pendidikan khas. Dalam masa yg sama, saya juga guru sukarelawan bagi komununiti tanpa dokumen (stateless).”

Dia menyatakan telah menerima sedikit habuan berupakan pelbagai jenis siput sebagai bayaran buatnya. Lebih menarik lagi, siput-siput ini telah dikutip sendiri oleh anak-anak muridnya.

- Advertisement -

Suasana petang bersama anak murid

- Advertisement -

Image

Ramai yang cemburu!

Melihat pemberian anak murid kepada cikgu Fazri ini, dilihat ramai yang sangat cemburui dengannya. Malah, ramai yang berpendapat bahawa pemberian tersebut lebih bermakna daripada wang ringgit.

Ni semua makanan limited edition!

Kalau beli, berbelas ringgit sebungkus!

Terima kasih cikgu sebab ikhlas mengajar

Teruskan mendidik anak bangsa!

Jadi, diharapkan lebh banyak para pengajar yang mampu mengajar serta mendidik anak bangsa dengan perasaan yang ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan.

Teach for Betterness

Adalah kisah perjalanan saya sebagai guru sukarela untuk komuniti tanpa dokumen. Saya telah memulakan perjalanan ini pada bulan Mac 2019 hingga sekarang. Sudah menjadi saat-saat yang merendahkan hati untuk menyediakan sesuatu yang sering kita anggap sebagai pendidikan. Ada banyak perkara yang perlu dibincangkan sepanjang perjalanan, ini membuat saya tidak dapat berkata-kata. Walau bagaimanapun, saya harap anda menikmati menonton video ini.

Jangan ragu untuk melanggan saluran saya dan menghidupkan pemberitahuan sehingga anda tidak akan kehilangan video yang akan datang. Terima kasih!

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL