spot_img

Youtuber Ini Jadikan Content Ayahnya Meninggal Dunia Untuk Dapatkan Duit

- Advertisement -

SIKAP Ria Ricis mengenai ayahnya yang baru meninggal dunia menjadi perhatian. Dia ᴅɪᴄᴇʀᴄᴀ oleh netizen kerana menggunakan ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ bapanya sebagai ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ YouTube untuk memperoleh rupiah.

Ramai yang menyesali ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ Ria Ricis di YouTube. Netizen berasa sedih, kerana bukannya bersedih, Ricis sebenarnya memuat naik 5 ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ sehari yang berkaitan dengan ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ ayahnya.

“Mendapatkan “trafik” dan adsense dari ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ bapa ᴋᴀɴᴅᴜɴɢ adalah penghinaan terhadap ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ,” tulis Mazzini di akaun Twitter @mazzini_gsp Isnin (7/6/2021).

- Advertisement -

Mazzini memandang sikap Ria Ricis sebagai sangat tidak beretika. Kerana, jika hanya ada satu video dokumentari tanpa iklan, masih dianggap wajar seperti video YouTube yang dirakam oleh kakaknya, Oki Setiana Dewi.

“Kakaknya yang membuat video tanpa iklan, iaitu berisi dokumentasi ᴘᴇɴɢᴇʙᴜᴍɪᴀɴ, kemudian kronologi ayahnya ketika dia ꜱᴀᴋɪᴛ dan meminta doa untuk semua orang. Sekiranya ini terjadi, kita masih dapat mengatakan dokumentasi video,” sambungnya sambil melampirkan video Oki Setiana Dewi.

- Advertisement -

Mazzini berharap sekiranya dia adalah Ria Ricis, dia tidak mahu ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ ayahnya dijadikan ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ Youtube. Lebih baik mengingati ayahnya dengan mengadakan bacaan doa.

“Sebagai contoh, jika saya Ricis, ayah saya ᴍᴀᴛɪ daripada menyuruh pasukan membuat ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ untuk YouTube, lebih baik mengundang pasukan yang sibuk untuk bekerjasama daripada bekerja lebih masa. Contohnya, jika saya menjadi Ricis, saya tidak akan memberi idea ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ ayah saya untuk diterbitkan, saya bersumpah, “tulisnya.

Beberapa netizen memerhatikan bahawa terdapat sekurang-kurangnya 5 ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ di Youtube Ria Ricis mengenai ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ ayah Youtuber yang terkenal itu.

- Advertisement -

Beberapa tajuk video yang dimaksudkan termasuk Rumah Baru Papa, Melihat Bilik Papa Kali Terakhir, Hari Lahir Ibu Tanpa Papa.

Netizen yang menonton ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ Ria Ricis juga mengakui bahawa mereka sedih pada mulanya. Namun, kerana terdapat iklan di Youtube, sayangnya ia hilang.

“Pada mulanya saya ingin sedih, sayangnya ketika saya menonton, iklan Video Shopee tiba-tiba muncul. Terus saya tak jadi bersedih,” tulis akaun Youtube Fany Sihotang.

“Sekiranya hanya membuat video, tidak apa-apa, tetapi ini adalah iklan, bayangkan menonton video orang yang ᴅɪᴋᴇʙᴜᴍɪᴋᴀɴ, tiba-tiba iklan makanan ringan video muncul,” komen akaun EH

Tanggapan lain menunjukkan bahawa Ria Ricis harus membuang ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ ayahnya, lebih baik mencari cara lain untuk mengingati ayahnya.

“Tamatkan vlog anda, mari kita doakan keselamatan keluarga anda di luar sana,” tulis akaun Roza.

Sementara itu, ada netizen lain yang berfikiran positif tentang ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ Ria Ricis. Dia menduga bahawa niat Ria Ricis untuk mencatatkan ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ ayah mereka tidak ada gunanya.

“Um, saya melihatnya dari sisi lain selain ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴɴʏᴀ, kemungkinan besar Ricis ingin membuat dokumentasi terakhir dengan papa … mengingatnya,” tulis pengguna di Twitter @chiashit.

VIDEO YANG DIKAITKAN DENGAN IKLAN SEBELUM DIBUANG

Anda boleh lihat video yang lainnya Di Youtube RIA RICIS

Reaksi Warga Maya

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL