spot_img

Viral Rakaman Ular Pura Pura ᴍᴀᴛɪ Selepas ᴅɪᴛᴀɴɢᴋᴀᴘ

- Advertisement -

PETALING JAYA – Perkongsian video seekor ular yang berpura-pura ᴍᴀᴛɪ selepas ᴅɪᴛᴀɴɢᴋᴀᴘ pihak Angkatan Pertahanan Malaysia (APM) tular di laman sosial Facebook, sejak semalam.

Video berdurasi 40 saat yang dimuat naik pengguna Facebook bernama Ridhwan Rahim menunjukkan ular rusuk kerbau atau turut dikenali sebagai ular sawa tikus itu kelihatan membuka mulutnya seolah-olah kepenatan sebelum berlakon ᴍᴇᴍᴀᴛɪᴋᴀɴ diri.

Ia juga dilihat tidak memberi maklum balas biarpun selepas ‘dikejutkan’ berkali-kali oleh anggota APM yang mengendalikan reptilia terbabit.

- Advertisement -

“Kelaku (buat perangai) sungguh dia punya lakonan hendak larikan diri. Ingatkan sudah kena ꜱᴇʀᴀɴɢᴀɴ jantung boleh kita mulakan protokol bantuan pernafasan,” tulis Ridhwan dalam kapsyen hantaran tersebut.

Anggota APM berpangkat Lans Koperal itu berkata, ular tersebut ᴅɪᴛᴀɴɢᴋᴀᴘ di Taman Sri Bukit, Bukit Mertajam, Pulau Pinang selepas menerima aduan orang awam, Khamis lalu namun video tersebut baru dirakam dan dimuat naik semalam.

“Semalam saya sengaja bermain-main dengan ular tersebut dan buat video. Tidak sangka tular. Saya memang minat ular dan suka menjinakkan ular. Ia bukanlah ular yang berbisa.

- Advertisement -

“Tetapi sebenarnya ia bersifat agresif dan garang untuk menakut-nakutkan ᴘᴇᴍᴀɴɢꜱᴀ namun jika ia berada dalam bahaya ia akan berpura-pura ᴍᴀᴛɪ sebagai helah untuk melarikan diri,” katanya ketika dihubungi Akhbar Tempatan! hari ini.

Ramai netizen menyifatkan video yang dikongsi lebih 1,800 kali itu sebagai melucukan pada masa yang sama mendidik masyarakat mengenai sifat dan jenis ular.

“Nampak dengan Mamat Khalid pasti kena ambil berlakon cerita Kampung Pisang Ular,” gurau seorang netizen yang turut mencadangkan nama filem untuk ular tersebut.

Reaksi warga maya

- Advertisement -

Berani betul orang tu gerak-gerakan ular tu.

Memang kelebihan haiwan ada sifat pandai buat-buat ᴍᴀᴛɪ.

Comel pula buat perangai macam tu.

Baru tahu ada ular comel, kelakar dan pandai berlakun.

Boleh menang award ular ni.

Ada juga ular spesis bijak pandai.

Rakaman yang tular

SOLIDARITI RAKYAT: KEMPEN BENDERA PUTIH. Join Group Facebook Kempen Rakyat Malaysia Kibarkan Bendera Putih

Anda dipelawa untuk menyertai group facebook ini untuk menjadi “Wartawan Rakyat” menyalurkan informasi tentang rumah-rumah yang memasang bendera putih.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL