spot_img

ᴋᴜʙᴜʀ Di Tengah Tengah Jalan Kerana Kepercayaan

- Advertisement -

PELIK tapi benar. Itu yang berlaku di sebuah kampung di Ankara, Turki apabila ᴋᴜʙᴜʀ ‘orang alim’ berada di tengah jalan kerana penduduk tempatan enggan memindahkan ᴊᴇɴᴀᴢᴀʜ itu.

Portal The Sun melaporkan ᴋᴜʙᴜʀ itu dilaporkan milik seorang lelaki alim apabila tulangnya ditemui di sebuah rumah yang mahu ᴅɪʀᴏʙᴏʜᴋᴀɴ untuk pembinaan jalan raya.

Menurut kepercayaan masyarakat, penduduk ᴅɪʟᴀʀᴀɴɢ mengalih ᴍᴀʏᴀᴛ orang alim ke tempat baharu dari lokasi ᴊᴀꜱᴀᴅɴʏᴀ ditemui.

- Advertisement -

Identiti individu yang ditanam di situ tidak dapat dipastikan namun ada satu nama tertulis pada batu ɴɪꜱᴀɴ itu yang dipercayai hadir dalam mimpi wanita yang menemuinya.

Sejak beberapa tahun lalu, pelbagai kisah lagenda menyelubungi ᴋᴜʙᴜʀ itu dan beberapa orang awam juga dilaporkan berdoa di sebelahnya.

Selama bertahun-tahun kemudian kawasan itu mahu dibangunkan menyebabkan kerajaan melakukan beberapa pembelian untuk membolehkan jalan baru melalui kampung terbabit dibina.

- Advertisement -

Akhirnya, pemaju memutuskan untuk ᴍᴇɴɪɴɢɢᴀʟᴋᴀɴ ᴋᴜʙᴜʀ dan hanya membina jalan di sekitarnya.

Seorang lelaki, Ahmet Hark yang tinggal di kawasan kejiranan itu berkata, terdapat sebuah rumah di kawasan itu sejak 40 tahun lalu.

Dia mengesahkan pemilik rumah itu bermimpi itu adalah ᴍᴀᴋᴀᴍ orang suci yang mereka temui ketika menggali halaman dan membina ᴋᴜʙᴜʀ itu sebagai tanda hormat.

- Advertisement -

“Kemudian, rumah-rumah di sini ᴅɪʀᴏʙᴏʜᴋᴀɴ. Tetapi menurut kepercayaan kami, tidak boleh memindahkan ᴋᴜʙᴜʀ orang suci, mereka harus tinggal di tempat mereka berada.

“Oleh kerana itu, ᴋᴜʙᴜʀ ini tetap berada di tengah jalan yang dibina di kawasan rumah yang ᴅɪʀᴏʙᴏʜᴋᴀɴ,” katanya.

Reaksi warga maya

SOLIDARITI RAKYAT: KEMPEN BENDERA PUTIH. Join Group Facebook Kempen Rakyat Malaysia Kibarkan Bendera Putih

Anda dipelawa untuk menyertai group facebook ini untuk menjadi “Wartawan Rakyat” menyalurkan informasi tentang rumah-rumah yang memasang bendera putih.

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

Terima kasih kerana sudi membaca!

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL