spot_img

Wanita ʜᴀᴍɪʟ Tapi ᴅɪᴊᴀɴɢᴋɪᴛɪ ᴄᴏᴠɪᴅ? Kemungkinan Masuk ɪᴄᴜ Dan ʙᴇʀꜱᴀʟɪɴ Awal Dua Kali Ganda

- Advertisement -

ANDA seorang wanita atau bakal ibu? Jika anda wanita hamil anda perlu mengetahui perkara ini. ᴊᴀɴɢᴋɪᴛᴀɴ ᴄᴏᴠɪᴅ 19 pada wanita hamil adalah sangat ʙᴀʜᴀʏᴀ.

Risiko ibu hamil lagi tinggi

Menerusi perkongsian Pakar ᴘᴇʀᴜʙᴀᴛᴀɴ Reproduktif & Pakar Perunding Obstetrik dan Ginekologi, Dr Murizah Mohd Zain, jika anda hamil kemungkinan anda dimasukkan ke ɪᴄᴜ adalah 2 kali ganda, kemungkinan anda diberikan bantuan ᴘᴇʀɴᴀꜰᴀꜱᴀɴ adalah 3 kali ganda, kemungkinan ᴋᴇᴍᴀᴛɪᴀɴ bayi dalam ᴋᴀɴᴅᴜɴɢᴀɴ adalah 2 kali ganda dan kemungkinan anda terpaksa bersalin awal adalah 2 kali ganda lebih tinggi dari wanita seusia anda yang tidak hamil.

- Advertisement -

ᴄᴏᴠɪᴅ 19 dari delta varian mendatangkan ᴍᴜᴅᴀʀᴀᴛ yang lebih besar pada wanita hamil dibandingkan dengan varian lain.

Terus amalkan SOP. Jangan keluar rumah jika tiada keperluan. Jika terpaksa keluar terus amalkan SOP yang sepatutnya.

- Advertisement -

Pastikan jika ᴅᴇᴍᴀᴍ atau selesema segera dapat ʀᴀᴡᴀᴛᴀɴ.

“Jika anda kurang sihat dan selsema atau ᴅᴇᴍᴀᴍ walaupun sedikit, pastikan ianya bukan ᴄᴏᴠɪᴅ 19. Treshold untuk membuat saringan ᴄᴏᴠɪᴅ 19 mestilah rendah. Banyak kes yang teruk hanya bermula dari ᴅᴇᴍᴀᴍ dan selsema ringan yang tidak ᴅɪʀᴀᴡᴀᴛ.”

VAKSINASI terbukti sebagai langlah terbaik untuk melindungi ibu hamil. Jangan takut untuk mengambil vaksin. Ianya tidak akan memudaratkan kesihatan anda. Lebih 130,000 wanita hamil di USA telah divasiknasi dan lebih 40,000 wanita hamil di UK telah divaksinasi.

- Advertisement -

Data-data adalah sangat menyakinkan terhadap keberkesanan vaksin dalam melindungi ᴊᴀɴɢᴋɪᴛᴀɴ yang teruk.

Akhir kata, saya merayu kepada ᴘᴇꜱᴀᴋɪᴛ ᴘᴇꜱᴀᴋɪᴛ saya yang hamil untuk mengambil vaksin ini. Telah kering air mata kami melihat ibu hamil yang ᴍᴀᴛɪ disebabkan oleh ᴄᴏᴠɪᴅ 19. Ibu hamil tidak sepatutnya menghuni ɪᴄᴜ tetapi patut berada di rumah dengan selamat.

Sumber dari Dr Murizah Mohd Zain

Reaksi warga maya

Nak macam-macam info? Jom Join Channel Telegram Aku Papan Kekunci

Terima kasih kerana sudi membaca!

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL