spot_img

“Jangan Cancel Order. Kesian Kita Yang Mencari Makan.” Keluhan Rider Ini Buat Hati Tersentuh.

- Advertisement -

Wabak Covid-19 yang menular di Malaysia memberi impak yang dahsyat pada ekonomi. Golongan pengusaha makanan dan restoran antara yang terkesan. Kalau dulu ramai boleh ke restoran untuk dine in, sekarang mereka bergantung kepada penghantaran oleh rider dan take-away untuk meneruskan perniagaan.

Penghantaran makanan memerlukan khidmat rider untuk membuat penghantaran kepada pelanggan. Namun begitu, banyak dugaan dan cabaran juga yang dihadapi oleh pihak rider untuk mencari sumber rezeki.

Di Instagram, seorang rider dengan pilunya memohon kepada pelanggan untuk tidak membatalkan pesanan pada saat-saat akhir.

Jangan Cancel Order, Kesian Kita Yang Nak Cari Makan

- Advertisement -

Keluhan seorang rider di Instagram membuat hati tersentuh. Video yang dimuat turun di Instagram tersebut memaparkan rider tersebut memohon dengan ikhlas kepada pelanggan untuk elakkan membatalkan pesanan di saat akhir.

Caption di video tersebut menjelaskan bahawa walaupun pihak mereka cuba sedaya upaya untuk membuat penghantaran tepat pada waktu yang dijanjikan, namun ada juga faktor-faktor yang menyebabkan pesanan tiba lewat sedikit dari waktu yang dijanjikan.

Dia menjelaskan bahawa dia telah mencuba sedaya upaya untuk mencari lokasi penghantaran. Namun atas masalah teknikal, lokasi yang diberi agak kurang tepat yang menyebabkan beberapa kesulitan. Akhir sekali, pelanggan tersebut membatalkan pesanan kerana penghantaran lambat sedikit.

- Advertisement -

Dia juga memohon agar pelanggan turut bersimpati kepadanya yang turut berusaha untuk mencari sumber kehidupan.Kita yang dengar pun turut bersimpati dengannya. Soal ketepatan waktu pun penting, namun kita juga perlu memahami situasi rider juga yang datang dari jauh, penat lelah mencari lokasi untuk menghantar makanan. Lebih-lebih lagi kalau dari jauh, kesiankan lah mereka.

Sebagai pelanggan, kita juga kena mempunyai kesabaran juga. Jangan melakukan tindakan yang tidak bertanggungjawab. Kita sama-sama bantu orang untuk mencari rezeki juga.

Semoga kita mendapat kesedaran dari apa yang berlaku.

- Advertisement -

Kredit: bambam_hq

Nak macam-macam info? Jom join Channel Telegram Aku Papan Kekunci

Terima kasih kerana sudi membaca!

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL