spot_img

Ibu Terkilan Ada 9 Anak Tetapi Seorang Pun Tidak Datang Bantu

- Advertisement -

SEJAK kecil kita dijaga dengan penuh kasih dan sayang oleh ibu bapa, malah mereka akan pastikan tidak ada secalit kesan calar pun pada badan kita.

Namun bila kita dah besar, mereka pula menginjak usia tua, adakah kita curahkan bakti yang sama? Sanggupkah kita menjaga makan dan pakai mereka sebaiknya?

Bukan anak lelaki sahaja perlu dipertanggungjawabkan dan tidak benar anak perempuan terlepas dari menjaga ibu bapa yg sakit. Disebabkan anak lelaki sahaja yg disebut
“wajib”.

- Advertisement -

menjaga ibu ayah yang sakit, maka tugasan itu seterusnya diserahkan pula kepada menantu perempuan untuk menjaganya. Ini sama sekali tidak benar.

Seandainya yang sakit itu ialah ibu bapa kandung isteri, maka isteri berhajat menjaganya, suami tidak boleh menghalang, bahkan suami tersebut perlu sama membantu dan menyediakan kemudahan untuk sama-sama menjaga.

Hal ini kerana apabila seorang perempuan berkahwin , dirinya dan segala yang dibawanya adalah di bawah tanggungjawab suaminya termasuk nafkah ibu bapa isteri (jika mereka org susah/perubatan) perlu ditanggung menantu lelaki tadi menurut kemampuannya.

- Advertisement -

Justeru tidaklah perlu dikhuatiri ibu bapa yang ada anak-anak perempuan sahaja, maka anak-anak perempuan tadi akan ikut suami lalu ibu bapa yg tua ini akan terabai.

Kerana menantu lelaki tadi wajib bertanggungjawab penuh atas kedua ibu bapa isterinya. Di sinilah pembelaan Allah terhadap semua ibu bapa dan tidak terkecuali samada ia ibu bapa kandung atau pun ibu bapa mertua.

Mungkin kisah yang dikongsikan Salehuddin Morktaruddin di Facebook ni akan membuka mata kita semua, sama ada layak atau tidak kita digelar sebagai anak.

- Advertisement -

 

Bila aku tanya “mana anak makcik tak de ke?”, dia jawab anak 9 orang tapi call semua tak jawab.

Ini kisah Makcik Zahrah

Aku terkilan dan sedih tengok makcik Zahrah ni datang Hospital Kuala Lumpur seorang diri. Bila aku tanya mana anak makcik tak de ke, dia jawab anak 9 orang tapi call semua tak jawab.

Aku cuba call anak dia sorang ini jawab dan aku harap anak dia akan datang segera untuk bantu Mak dia.

Kepada kawan2 saya dalam ini if sapa kenal makcik Zahrah stay Bangsar tolong bagi tahu family dia ye. Sebab makcik ini nak kena warded tp dia seorang diri. Kesian & sedih aku tengok makcik itu seorang diri.

Bila aku tengok makcik ini, aku terbayangkan if itu adalah Mak aku.

Ya Allah ku pohon doa darimu supaya permudahkan segala urusan makcik Zahrah ini dan ada orang datang teman makcik Zahrah ni. Amin.

Betul lah orang kata ibu bapa boleh jaga 10 orang anak, tapi 10 orang anak tu belum tentu boleh jaga ibu dan bapa.

Nak macam-macam info? Jom Join Channel Telegram Aku Papan Kekunci

Terima kasih kerana sudi membaca!

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL