spot_img

“Ada sijil halal ke?” Content Creator Geram Kerap Terima Soalan Yang Sama Di TikTok

- Advertisement -

SEBELUM kita masuk ke sesebuah restoran, pasti ramai akan semak dahulu status restoran tersebut barulah buat keputusan untuk makan atau tidak.

Terbaharu, Ceddy telah berkongsi luahan perasaan di Twitter miliknya yang berasa ‘terganggu’ apabila sering dihujani soalan sama ada restoran dikunjunginya itu halal atau tidak. Bagi anda yang tidak mengenali Ceddy, dia sering tampil dengan video ‘review’ kafe-kafe di TikTok dan berbahasa Melayu.

- Advertisement -

Sedar penonton kontennya banyak yang Muslim, disebabkan itu dia meletakkan ‘remarks’ status restoran dikunjungi di setiap videonya. Akan tetapi, masih ada lagi penonton kontennya itu yang bertanya soalan status berkaitan restoran dikunjunginya. Oleh itu, Ceddy memberikan nasihat agar mereka mencari maklumat dengan bertanya kedai itu sendiri kerana dia bukanlah ‘pegawai JAKIM’.

Luahan perasaan Ceddy itu mendapat perhatian netizen dan rata-rata netizen mengatakan seharusnya penonton konten Ceddy boleh membuat ‘research’ sendiri. Ini kerana, dalam setiap video dimuat naik oleh Ceddy akan dinyatakan sama ada halal atau tidak halal atau sekadar ‘free pork’.

- Advertisement -

Malah, para netizen turut berpendapat bahawa kini maklumat berada di hujung jari dan orang ramai boleh cari maklumat di Google. Ada juga netizen mengatakan menjadi tanggungjawab sendiri untuk mencari tahu kerana Ceddy hanya ‘review’ tempat makan yang dia pergi dan Ceddy bukanlah Muslim untuk ‘check’ status halal sesebuah restoran itu.

Akan tetapi, ada juga netizen yang menghentam Ceddy dan mengatakan bahawa seharusnya Ceddy bertanggungjawab kongsi semua maklumat berkaitan kerana menghasilkan konten sedemikian dan menjana pendapatan daripada kontennya itu.

Nak macam-macam info? Jom Join Channel Telegram Aku Papan Kekunci

Terima kasih kerana sudi membaca!

- Advertisement -

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL