Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/akupuszx/public_html/wp-content/plugins/prevent-xss-vulnerability/includes/class-prevent-xss-vulnerability-frontend.php on line 264

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/akupuszx/public_html/wp-content/plugins/prevent-xss-vulnerability/includes/class-prevent-xss-vulnerability-frontend.php on line 265
5 Sebab Kenapa Ibu Kucing Bawa Anak Baru Lahir Kepada Tuan Mereka
spot_img

5 Sebab Kenapa Ibu Kucing Bawa Anak Baru Lahir Kepada Tuan Mereka

- Advertisement -

NALURI setiap ibu pastinya sayang akan anak mereka. Apa pun akan dilakukan untuk melindungi anak-anak mereka. Contohnya apabila didatangi musuh atau orang yang tidak mereka kenali, mereka akan mempertahankan anak mereka daripada diganggu.

Namun begitu, banyak ibu kucing yang sering ‘menyerahkan’ anak kecil mereka kepada tuan atau pemilik mereka. Ibu kucing seolah-olah tidak mahu membesarkan anak kecil mereka. Agak-agaknya mengapa semua itu terjadi?

Sebenarnya terdapat lima alasan psikologi mengapa perkara ini berlaku:

Psikologi 1: Kucing betina mahu “berhenti menyusu”

- Advertisement -

Sesetengah kucing betina akan memberikan anak mereka kepada pemilik selepas menyusukan anak mereka selama 1-2 bulan. Selepas tempoh itu, ada sesetengah ibu kucing yang tidak mahu menyusukan anak mereka lagi.

Jadi, mereka menyerahkan anak kecil mereka kepada tuan mereka supaya mereka dapat mengasingkan diri. Dengan itu, anak kucing tidak dapat menghidu bau ibu mereka dan perlahan-lahan akan mula menerima susu atau makanan lain.

Psikologi 2: Ibu kucing menyangka anaknya sebenarnya adalah anak tuannya

- Advertisement -

Kucing mengenali dunia melalui bau. Jika anda menyentuh anak kucing, maka anda akan meninggalkan bau anda kepada anak kucing. Jadi, jika ibu kucing menghidu bau pemilik pada anaknya itu, dia mungkin menyangka itu adalah anak pemiliknya. Oleh itu, dia akan membawa anak kecilnya kepada tuannya dan membiarkan tuannya menjaganya sendiri.

Psikologi 3: Kucing betina menganggap anda sebagai saudara

Dalam keadaan biasa, kucing betina akan melindungi anaknya selepas melahirkan dengan tidak membiarkan orang lain mendekatinya, apatah lagi untuk menyentuhnya. Jika kucing betina membawa anak itu kepada pemiliknya, ini bermakna dia sudah mempercayai tuannya dan menganggapnya seperti saudara.

- Advertisement -

Psikologi 4: Kucing betina mahu menjadi “ibu yang lepas tangan”

Sesetengah kucing membesar dengan dimanja oleh pemilik mereka dan mereka sentiasa dilayan seperti “puteri kecil” yang tidak berhati perut. Jadi, apabila dia menjadi ibu, dia tidak boleh menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik. Ada juga antara ibu kucing yang langsung tidak mahu menjaga anak mereka sendiri.

Mereka juga mungkin berfikir “Saya masih kecil”, jadi mereka mahu menjadi “ibu lepas tangan” dan membiarkan tuan mereka menjaga anak-anak kecil mereka.

Psikologi 5: Kucing betina berkongsi kegembiraannya dengan anda

Apabila kucing sangat menyayangi pemiliknya, mereka ingin berkongsi segala-galanya dengan pemiliknya. Mereka juga sanggup melakukan apa sahaja yang diminta oleh pemilk mereka. Selain itu, mereka juga mahu berkongsi momen gembira dengan tuan mereka. Jadi, selepas melahirkan anak mereka mahu ‘memperkenalkan’ anak mereka kepada tuan mereka untuk berkongsi berita gembira.

Nak macam-macam info? Jom Join Channel Telegram Aku Papan Kekunci

Terima kasih kerana sudi membaca!

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL