Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/akupuszx/public_html/wp-content/plugins/prevent-xss-vulnerability/includes/class-prevent-xss-vulnerability-frontend.php on line 264

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/akupuszx/public_html/wp-content/plugins/prevent-xss-vulnerability/includes/class-prevent-xss-vulnerability-frontend.php on line 265
Bahaya Terkena Bara Rokok Pada Mata, Mata Gadis Hampir Buta Terkena Bara Rokok Dari Abang Motor
spot_img

Bahaya Terkena Bara Rokok Pada Mata, Mata Gadis Hampir Buta Terkena Bara Rokok Dari Abang Motor

- Advertisement -

MATA tersangatlah sensitif dan perlu penjagaan yang sebaiknya untuk mengelakkan daripada terkena sebarang benda asing dari memasuki mata.

Apatah lagi ia sangat bahaya sekiranya terkena bara rokok yang masih menyala kerana boleh menyebabkan kerosakan pada mata akibat kecederaan yang dialami.

Bayangkan saja walaupun bara api tersebut berukuran kecil namun impak daripada bara tersebut boleh menyebabkan kerosakan yang teruk pada mata.

- Advertisement -

Berikutan itu, viral seorang gadis yang bernama Safinatun telah menjadi ‘mangsa’ bara api rokok yang dibuang oleh seorang ‘abang’ motosikal yang berada di hadapannya saat menunggang motosikal miliknya.

Bahaya Terkena Bara Rokok Pada Mata, Mata Gadis Hampir Buta Terkena Bara Rokok Dari Abang Motor

Akibat daripada kejadian itu, mata gadis tu difahamkan hampir buta kerana mengalami kesan kecederaan yang agak teruk.

- Advertisement -

Menurut Safinatun, kejadian itu berlaku ketika beliau dan sepupunya berhenti di tepi jalan untuk membeli makanan namun secara tiba-tiba, motornya dipintas oleh seorang lelaki yang sedang merokok dan ketika itulah bara dari rokok tersebut terkena pada mata Safiatun.

Dia turut menambah, selepas sahaja dia merasa sakit pada bahagian mata, maka beliau pun segera bergegas ke pusat kesihatan untuk mendapatkan rawatan.

Menurut Instagram Storynya, kejadian yang berlaku itu membuatkan dia merasa sedikit terkilan dan memberikan nasihat kepada penunggang motorsikal yang lain agar tidak merokok semasa memnunggang motorsikal kerana ia akan membahayakan penunggang yang lain sekiranya bara api roko tersebut berterbangan dan terkena pada bebola mata.

- Advertisement -

“Kepada abang-abang yang membuang bara roko di depan motor saya tadi. Bara rokok kamu hebat sekali bang. Bola mata saya hampir buta,” tulis Safina di Instagramnya.

Bahaya Terkena Bara Rokok Pada Mata, Mata Gadis Hampir Buta Terkena Bara Rokok Dari Abang Motor

Bahaya Bara Rokok Sekiranya Terkena Pada Mata

Mengikut dari segi perubatan, bara rokok yang terkena pada bebola mata mampu menyebakan risiko keradanagan atau iritasi. Malah bara tersebut juga akan menyebakan mata menjadi pedih serta berair.

Bara rokok yang masuk ke dalam mata boleh mengakibatkan kecederaaan ringan pada bebeola mata sehingga menyebabkan luka terbaka oada bahagian kornea atau bola mata dan akhirnya menyebabkan pandangan mata bisa kabur dan boleh menyebabkan buta.

Risiko buta pula akan terjadi apabila bara rokok tersebut terkena pada bola mata secara lansung dan pastikan tidak menggosoknya untuk mengurangkan kesan yang lebih teruk.

Kemudian anda bolehlah membilas mata dengan air yang bersih dengan melakukan penyiraman secara berulang-ulang sehingga pedih di bahagian mata beransur kurang pedih.

Namun sekiranya kesakitan tersebut tidak berkurangan maka segeralah ke klinik atau hospital berhampiran untuk mendapatakn rawatan selanjutnya.

Nak macam-macam info? Jom join Channel Telegram Aku Papan Kekunci

Terima kasih kerana sudi membaca!

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL