spot_img

Kisah Bagaimana Orang Dahulu Buat Gajah Tunduk Dan Menjinak, Siap Buat Kenderaan Darat

- Advertisement -

ORANG sekarang kalau nampak gajah, terus kecut bahagian tertentu dan dalam pemikiran, datang satu teori yang luar biasa iaitu gajah mungkin boleh ‘naik minyak’.

Namun kalau dilihat pada sejarah dan kemahiran orang Melayu yang dihapuskan, orang-orang Melayu suatu ketika dahulu punya ilmu yang bukan calang-calang.

Apakah ilmu itu? Kemahiran menundukkan gajah yang sangat besar lalu gajah menjadi jinak dan mengikut arahan orang Melayu yang dianggap sebagai tuannya.

- Advertisement -

Menariknya, gajah-gajah ini akur tanpa perlu pun orang-orang Melayu terdahulu menggunakan kekerasan atau penderaan ke atas haiwan yang sensitif ini.

Mana tidaknya kalau lihat pada pendekatan orang-orang barat dalam acara sarkis misalnya, mereka mendidik gajah secara kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Namun demikian, tidak ramai orang Melayu hari ini mewarisi ilmu menundukkan gajah ini. Mungkin ada tetapi tidak menonjol dalam kalangan masyarakat.

- Advertisement -

Hal ini demikian kerana orang-orang Melayu dahulu penuh dengan adab dan tidak suka menunjuk-nunjuk. Lainlah ada keperluan tertentu, mungkin mereka akan munculkan diri.

Apa-apa pun, tak sangka dalam dunia ini rupa-rupanya wujud ilmu menundukkan gajah untuk dijadikan kenderaan bangsawan selain berkemahiran untuk berinteraksi dengan alam semulajadi.

- Advertisement -

Nak macam-macam info? Jom Join Channel Telegram Aku Papan Kekunci

Terima kasih kerana sudi membaca!

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL