spot_img

Sikap Diskriminasi Outlet Barista Ini Terhadap OKU Terima Reaksi Marah Dari Netizen

- Advertisement -

PADA tahun 2021, jumlah orang kelainan upaya (OKU) yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) masih rendah iaitu 587,608 daripada anggaran 4.8 juta populasi orang kelainan upaya (OKU) di negara ini.

Terbaharu, seorang pengguna Twitter @hairul1992 telah berkongsi gambar tangkap layar perbualannya memohon kerja sebagai barista di sebuah cawangan kedai kopi.

- Advertisement -

Menerusi perkongsian tersebut dapat dilihat Hairul meminta kerja dan pengambilan di sana dikatakan sudah ditutup sejurus dia memberitahu dirinya seorang OKU.

Hairul berasa dirinya didiskriminasi selepas individu yang bertanggungjawab untuk pengambilan itu tidak membalas mesejnya. Perkongsian itu mendapat pelbagai reaksi orang ramai dan rata-rata netizen mengecam tindakan individu tersebut.

Bukan itu sahaja, rata-rata netizen turut mengatakan tidak seharusnya kejadian seperti ini terjadi kerana golongan OKU juga manusia biasa. Malah, segelintir netizen mengatakan ini bukanlah diskriminasi tetapi individu tersebut kurang pengalaman dalam mengendalikan permohonan kerja daripada OKU.

- Advertisement -

Hal tersebut turut mendapat perhatian pihak pengurusan ZUS Coffee dan pihaknya telah memohon maaf atas cara komunikasi yang kurang baik sehingga menyebabkan salah faham.

Malah, pihak Zus Coffee bertanggungjawab sepenuhnya atas layanan yang diterima Hairul dan mengambil serius perkara ini kerana pihaknya tidak bertolak ansur dengan sebarang bentuk diskriminasi dalam proses pengambilan.

- Advertisement -

Difahamkan, pihak Zus Coffee ketika ini sedang jalankan siasatan berhubung isu yang berlaku dan juga akan melaksanakan training yang lebih baik dalam kalangan pekerja bagi mengelakkan kejadian seperti ini terjadi lagi.

Zus Coffee adalah sebuah jenama kopi tempatan yang berkembang pesat sejak 2019 dan kini memiliki lebih 20 cawangan seluruh negara.

Reaksi beberapa warga maya

Nak macam-macam info? Jom Join Channel Telegram Aku Papan Kekunci

Terima kasih kerana sudi membaca!

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
close
spot_img

VIRAL